söndag 9 oktober 2016

Att hitta rätt


Att hitta rätt spö/lina kan ibland vara lite knepigt. Då jag fortfarande har linans vikt i stället för längd i skallen, hittar jag små guldkorn när det gäller min kastning. Så även i dag, min 10,6 DQ # 5-6 som jag kastar med 275gr OPST Commando 4,1m +3 m spets är en underbar kombination.
Nyfiken som jag är riggade jag samma lina på CTS DQ 10´ # 2-3 och hittade guldkornet. Kanske något lättare lina skulle kännas bättre men detta var ju åter ett kanonkoncept. Så oerhört lätt och trevligt att kasta med. 11 fotarn # 2-3 var nog ändå skönare med samma lina.
Riktigt kul att kasta med dessa korta linor och förstå hur användbara dom kan vara i praktiskt fiske.
Nu har tydligen flera tillverkare hoppat på denna grejen med dessa korta klumpar.
OPST var nog dom som startade så nu kommer Rio/ Airflo / Guideline m.f.l med liknade koncept. Såg på FB att Skagitangler tagit fram en lina i samma koncept.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar