söndag 2 oktober 2016

Spö och lintest


                   Lasse B kom till sjön för att få en konsultation av lindoktorn.

Spöt på bilden hade Lasse laddat med en # 7 Scandi Short Versi T = 27,6g. Han bad mig testa och jag kände genast att det var tungt för mig att kasta enhands, men med två händer gick det helt perfekt.
Vad får man ut av detta? Jo,att med dessa s.k Switch spö är det återigen en kompromiss med vilken lina skall jag ha till spöt. Själv gillar jag att enhandskasta och då hade jag säkert satt på en 5:a eller 6:a lina.
Men som Lasse sa så kastar han bara tvåhands med spöt och då var ju 7:an kanonfin.
En Skagit Max Short 375 gr provade vi på samma spö och även den var fin, särskilt med tvåhandsfattning.
För min egen del ville jag testa ett i det närmaste bortglömt spö, Bringsén 10`# 7-9 Long Cast. Nyfiken på OPST Command linan så jag började med 275gr+ Ligth MOW med 2,5fot sjunkspets= 7,1m Kastade sådär och jag var inte nöjd. Men  med intermediate spetsen blev det bättre. Provade en 325gr med en 5a flytspets= 24,7g/7,6m och detta blev betydligt bättre tyckte jag.
Återigen ser vi att linan betyder ofta mer än vad spöt gör. Mina två CTS DQ spö i viktfönstret 13-22g testade jag i dag med en 5:a Scandi Short= 20,8. Det var lite tungt för enhands men perfekt för tvåhandskastning. 4:an = 17,9g är det som gäller för mig och enhandskastning.
Som vanligt när det gäller dom siffrorna som står på spöt måste vi tänka på hur vi vill använda vårt spö och hur vi kastar.
Min Bringsén 10`# 7-9 kastar i mitt tycke kanon med en 6:a. Samma med Bernys gamla 10`# 9 Orvis en 6:a var det som vi kände satt bäst.   











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar