måndag 24 oktober 2016

Trevligt med flera gubbar


Skönt att få en solig förmiddag efter denna regna helgen. En barndomsvän till mig Claes Calryd som har kommit förbi sjön när jag har tränat var nu sugen på att själv få prova att svinga flugspö. Tacklade upp 10`# 2-3 CTS med en # 4 Rio Scandi Short Versi T.
Ja det var inte fullt så enkelt som det ser ut när jag kastar men Claes som golfar en del fattade ganska fort principen. Nu började vi med att träna Rollcast vilket är den absolut enklaste formen av flugkast. Det verkar som detta med flugkast gav mersmak så han dyker säkert upp fler gånger.

Så dök Janne L upp för att prova några mjuka sköna spön och jämföra med spön som är styvare. Det visar sig som vi sagt många gånger att dom mjuka spöna  kastar skönare för oss lite äldre gentlemän.

   

 En SSGs medlem David Evans ville ha hjälp med att hitta en lina till ett

Som vanligt blev det en Rio Scandi Short Versi T denna gånge gick jag på en # 5 vilket jag tyckte var helt perfekt till detta i mitt tycke mycket trevliga sk Switch spö. Lagom långt handtag och en väl tilltagen butt när det gällde att använd bägge händerna.

Fiskebroder Berny bad mig testa hans 10´ # 9 Orvis med en SA Skagit Extreme 280gr där satte jag en Replacement # 5 spets. Som jag misstänkte satt det helt perfekt men lite tungt för mina svaga handleder att hantera. Med en hand. däremot när bägge händerna var med kastade det underbart.

             Ett litet filmklipp blev det även denna sköna dag vid sjön.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar