lördag 15 oktober 2016

Medvind i sjön


I dag när jag kom till sjön var redan Jens L där och han väntade på sin polare Adis som kör från Borås för att träna och känna på lite spön. Jens tacklade upp en Sage Method 15´med en # 11 Rio Scandi Versi T 700gr= 45,5g/12,2m. Om det kastade?? Ja,alldeles otroligt fint men som vanligt ett tungt koncept för mig.
Även Jens tyckte det var tungt när han bytte till sitt numera favoritspö CTS 13`#7/8 med en # 8 Rio Scandi Versi T.
Både Jens och Adis mötte jag förra vintern och dom förstår vad träningen ger.
Jag säger det till dig igen, Adis det som jag sa vid sjön. Av alla dom som har varit med mig och tränat har jag aldrig sett någon som kastar så bra som du gör!! Du kastade fint första gången vi möttes och har utvecklat din teknik till ja, jag skäms inte för att kalla det fulländning.
Riktigt kul för en kastnörd som mig att få stå vid sidan och bara njuta. Av alla mina spön du provade var det lika elegant oavsett om det var med Scandi Versi T eller den korta OPST linan på CTS DQ 10,6.

Killarna fick känna på mina olika CTS Affinity DQ spöna från 10,6-11-12-13 fot och alla upplevs liga sköna att kasta med.

Nu får det nog bli några vilodagar för det känns att lederna behöver lite ledigt.






2 kommentarer:

  1. Hej Berndt,

    Fantastiskt roligt att läsa om dina lovord gällnade min kastteknik. Att det kommer från någon som brinner för och har hållit på med detta fantastiskt roliga hobby i 20-30 år gör mig oerhört glad.

    Visst har man lagt ner åtskilliga timmar på att öva denna säsong och man har blivit ännu lite bättre på rättsläng och framför allt felsläng. Nu spelar det mindre roll vilken sida av älven man fiskar från. Visst, felsläng är man fortfarande inte lika säker som rättsläng om det är andra faktorer som påverkar såsom vind eller trötthet men lägsta nivån har definitivt höjts.
    Det som gör det hela extra kul är att man har kommit till den nivån att man kan analysera sin kastteknik när man råkar göra något fel och kunna rätta till det. Just den biten gör att man kan utvecklas ännu mer.

    OPST linan/klumpen jag fick prova idag var riktigt trevlig att kasta med. Med väldigt lite kraftinsats flög det iväg fint med ett skönt klipp i spöt/linan.
    Är nog den typ av kombo jag föredrar mest vid praktiskt fiske. Att kasta med så liten kraftinsats och små rörelser som möjligt gör att man orkar fiska en hel dag ute vid älven.

    De som läser bloggen och vill förbättra sin kastteknik vill jag bara förtydliga när jag ovan skrev att jag lagt ner "åtskilliga timmar” på att förbättra min kastteknik så menar jag att övat 4-5 gånger i veckan 30-40 min. Små korta pass istället för flera timmar långa pass 1-2 gånger i veckan. Inför Norge resorna, framförallt Gaula V27 övade jag varje dag de sista två veckorna.

    //Adis

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet Adis det kanske kan få fler att förstå hur viktigt det är med träning att hantera flugspö. Jag får ta tillfället i akt att filma dig vid något pass när vi träffas,

    SvaraRadera