tisdag 11 oktober 2016

Det funkade


Så blev min nyfikenhet stillad på dagens pass vid sjön. Det jag var nyfiken på var att jag ändrat en spets som tillhörde en CND Speylina. 6m/ 9g var för mycket för min OPST Commando 275gr. Kapade denna spetsen från framkant och 4 m bakåt och fick en vikt på 4,7. Helt perfekt tänkte jag då blir det ett alternativ ytterligare till den korta OPST klumpen. Linan är nu 8,1m istället för 7,1 som den blir med  3m spetsar.
Hur var den då att kasta? Började med CTS 10,6 # 5-6 och nu började dom 8,1m kännas lite i handen. Fantastisk att 1 m gör så mycket men den kastade fint. 10`# 7-9 Bringsén funkade också bra.
10` # 2-3 CTS fick jobba lite för mycket. 11`# 2-3 var det guldkornet jag sökte.
Nu stämde det perfekt. Spölängd/linlängd blev helt underbart att kasta med.
Skall försöka få tag på någon Rio Replacement spet i # 4/5 och 15fot. Detta kan ju bli jättefint.

Vädertypen som råder nu inbjuder ju till kastning så i morgon blir det säkert en sväng till sjön igen.








1 kommentar: