torsdag 6 oktober 2016

Iskalla vindar


Tur att den iskalla vinden var nordlig så det bildades hyfsat lä vid Stensjön i dag.
Lars H ville prova ett av mina CTS Affinity DQ 13`# 7-8 innan ett ev. köp. Laddat med Rio Scandi  Short Versi T # 8 är det ett underbart spö.
Spöt/linan stämde bra för Lars och han fick till kasten jättefint med lite småjusteringar. Jodå,spöt bytte ägare så nu har jag bara ett likadant kvar av mitt favoritspö i längd 13` # 7-8.
Jag har ju flera i DQ serien så jag klarar nog att fiska även i fortsättningen.
Själv provar jag mig fram till ett lätt och bra koncept för enhandskastning.
Alltmer inser jag vad linlängden/spölängden betyder. Ta en OPST Commando 275gr= 17,8g+3,6g spets=21,4/ 7,1m. Jämfört med en Scandi Short # 5 = 20,8g/ 10,1m. Är den kortare linan betydlig lättare att kasta med.
Likadant är det med mina två lätta DQer  10`och 11` # 4 Versi T är betydligt lättare att kasta med min 11fotare.

Så det är inte bara vikten på linan som ger tyngd när vi kastar.
Vilodag i morgon och så får jag se på helgvädret om det inbjuder till någon sjödag.    







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar