tisdag 3 oktober 2017

En fundering om linor.

Mina favoritlinor
När vädret inte lockar till utomhusaktiviteter så blir det lite tid framför datorn.
Där ser jag när det gäller våra fluglinor att allt fler fabrikanter försöker ta upp kampen med Rio. Framförallt när det gäller detta med utbytbara spetsar på en klumplina.
Senast såg jag att Loop tagit fram ett koncept, Guideline och Airflo funnits på marknaden ett tag. Även Tellis och Scandinavian Fly Line har tagit fram linor i samma koncept.
Nexcast och Gealforce kör med detta som populärt kallas Multi -Tip.

Av dom linor som jag har testat finns ingen som passar mig bättre än RIO:s Scandi Versi T. Jag har provat Tellis och Guidelines samt Nexcast. Flera har lite olika konfiguration på sina spetsar.Vilket ibland kan bli lite förvirrande men där tycker jag RIO har träffat rätt.
Nu väntar jag bara på RIO:s senaste body som tydligen skall vara 1 meter och 2 g tyngre vilket innebär en klump på 8 meter istället för 7.

Tror den kan med sina 8+4,5m = 12,5 eller 8m +3 m = 11m kan bli kanon på lite längre spön.
Jag och många med mig ser fram emot denna linan som tydligen kommer till Fairpoint runt årsskiftet,enligt Bo Bengtsson som är representant för Rio. I butikerna runt Mars-April.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar