torsdag 5 oktober 2017

Lång eller kort lina+Lite film

Gubbdagis


Efter fyra dagar med skitväder,regn å´ hårda vindar var det en fröjd att komma till en i stort sett spegelblank sjö. I dag ville jag åter testa lite längre lina så mitt gamla Daiwa Lochmore Z 15´# 10 så jag laddade med en lina från Century.
En Stealt 10/11 runt 17m / 42g. Jo,det kastar fint men tungt att hantera.En 9:a Versi T var betydligt trevligare att använda. Kolla på filmsnuttarna nedan.

BG hade lånat en Sage X 15 # 10 där vi körde samma långa lina. Men jag tyckte den gamla Daiwan kastade linan bättre.Kanske beroende av min kastteknik...är väl inte 100% vän med dom snabba spöna.

Riggade upp mitt B&W Parabolic med några olika Nexcast Salar Finder bl.a en 40 och en 45fots+ 15 fots spets. Jo,Parabolic är ju ett fantastiskt spö som fixar det mesta som jag hänger på.
Men för mig var dagens höjdare när vi laddade med en Rio Skagit Long 7/8 8,2m
525 g= 34,1g + 15 fots spets. Den kombinationen var kanonfint att kasta med.
Det blir ju en totallängd på 12,7m och det stämmer ju på ett 13 fots spö. Så återigen skall det bli kul att prova Rios nya Scandi Body på 8m som kommer till våren.


Detta spöt ville BG prova med en #4 Rio Scandi Short Versi T. Ni skulle sett hans glädje i ansiktet när han kastade. En underbar liten 9 fotare med denna linan. 5:an satt också klockrent på spöt.
Lasse B ville testa en 11 fots s.k Switch # 8 som han köpt från Kina för 750kr. Ett helt okej spö. Började med en 7/8 Versi T vilket jag upplevde som tungt för enhandskastning. Lasse kastar bara tvåhands så då stämde det lite bättre. Så en lina mellan 6-8 beroende vad man gillar går att använda på spöt. 

Bert-Arne provade sitt nyinskaffade Guidline Lpxe 13´# 8/9 av den gamla utgångna modellen. Som sig bör laddat med Rio Scandi Short Versi T #9 ett underbart spö enligt mig å BG.  

                          Några filmsnuttar från dagens kastning
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar