lördag 21 oktober 2017

Trevligt som vanligt och lite film.



Fick ett PM på Facebook tidigt av Adis som bor i Borås om det var kastning i dag. Jag hade inte tänkt att svinga i dag men Adis ville prova några av mina OPST  Commando linor till sitt senaste nyförvärv.


 Ett trevligt spö som funkade fint med dom linor som Adis hade tänkt sig. Både 300gr =19,4g och 400gr =25,9g gick fint med fördel till den lättare klumpen. Nu körde vi med en T 8 spets vilket var perfekt.

                       


Adis provade även detta spö med en modifierad Loop Quattro Tip Spey på 16 m.
Vilken sagolik kombination. Just Cult spöna har den underbara aktionen som tilltalar mig.

BG dök upp med lite olika spö/ linor som han ville prova bla Sitt egenhändigt byggda 8 fots Cane spö. En trevlig lite juvel han har knåpat ihop. Den lina jag tyckte passade bäst var en 4 # Versi T men som var lite lång till det korta spöt.


Detta spöt provade vi med OPST 400gr kändes lite tungt, tyckte BG och jag men för Adis satt det helt perfekt. Återigen ser vi vad olika kastare tycker om linval. Bytte till en Rio Scandi Short # 6/7 med en 6 spets = 25,3g vilket blev helt klockrent. 
Konstigt hur det är, när spöt introducerades ansågs det tydligen som riktigt styvt men nu tycker vi att spöt är mjukt och underbart att kasta med, bara vi sätter på rätt lina.
Själv var jag nyfiken på min Nexcast Salar Finder 40 med en 4 m flytspets från CND som jag hittade i skåpet.
Passade klockrent på dom spön jag provade CTS Skagit 12,6´# 7-8 och DQ 13´# 7-8.

Som brukligt är så blir det en liten filmsnutt när någon provar ett spö/ lina.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar