tisdag 10 oktober 2017

Jämföra spön och lite film

Morgon i Stensjön.
En plusgrad vindstilla och solsken, det kunde knappast bli bättre för en dag vid sjön. Dimman låg tät men solens värmande strålar skingrade snart bort den.
Det var mest Nexcast som provade även i dag. Nu med varierande 10 fots spetsar i olika sjunk grader. Ner till sjunk 6 funkade kanon fint.
Bert-Arne kom för att träna med sitt  Guideline Lpxe 13´laddat med som vanligt sin Versi T Short. 

Så kom Pär Jansson uppför att svinga lite spö denna fantastiska höstmorgon.
Pär började med ett Sage Method 11,9 # 6  och en Rio Scandi Short versi T #6. En trevlig kombination.

Själv provade jag mina 13 fotare med Salar Finder lina nu med 10 fots spetsar som är rekommendationen för linan och det funkade jättefint,

Nu fick jag en chans att jämföra två 12,6` # 7-8 spön med just denna Nexcast linan laddad med en 10 fots sjunk 6 spets.

Pär hade ett Sage Method 12,6´# 8 Som vi jämförde med CTS Affinity Skagit 12,6 # 7-8

Där var CTS  helt klart det skönaste spöt tyckte både jag och Pär.
Som jag sagt tidigare är det svårt att förklara känslor men vi upplevde Skagit spöt som en klar vinnare,

Som vanligt numera så blir det små filmsnuttar som förmedlar det jag sysslar med vid sjön 












 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar