söndag 4 november 2018

En vanlig dag vid sjön +liten filmsnutt



Kommer tidig å går sent. Jag är nästan alltid först vid sjön men Jens kom strax efter för att träna med sina 2 spön som var medtagna för dagens pass. Först ut en 9´# 5 Loop Cross S1 laddad med OPST 200gr och en passande 10fots  spets.
Nu kom spöt mer till sin rätt i stället för den 7,5fots spetsen han körde med innan. Återigen har längden på linan större betydelse än vikten. 
Jag tror inte att det finns någon som kan bedöma en linas vikt på några gram upp eller ner. Däremot om lina är kort eller lång och då handlar det om någon meter upp eller ner.
Sedan riggade Jens en av sina favoriter LTS X1 13,6´"9 med Rio Scandi Versi T #9. Ett mycket trevligt spö/ lin kombination. Kunde bli lite trevligare med en  Rio Body Long eller en Nextcast SalarFinder 40.

Själv körde jag med mina vanliga gamla spö. En liten omvärdering när det gäller linvalet har det blivit eftersom jag numera inte kastar enhands längre. Linorna jag körde på enhands är numera i lättaste laget för tvåhandskastning. Inte konstigt alls.
Berth-Arne kom som vanligt förbi en stund. Gjorde några släng med mina olika spön, bla Elgeco HIPs 9,3´# 5-7 som numera är lite modifierat för att kasta med två händer. Lite längre butt  bara laddat med 300gr OPST+12 fots flytspet är det kanonfint för tvåhandskastning.
Jens fick lite tipps om att kasta enhands vänster vilket inte är det lättaste att lära in. betydlig lättare är det att göra som nästan alla amerikaner gör kasta backhand.

Conny L å BG kom när det var dax att packa ihop för dagen,

En liten filmsnutt även idag, mest för att försöka få ordning på ljudet i mina Bluetoth mikrofoner. Så ha lite överseende med ljudet.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar