tisdag 6 november 2018

Gammalt eller Nano och film som vanligt


På dagens kastning var det bara tre likvärdiga spön med. Samtliga runt 13 fot.
Alla provades med Nextcast SalarFinder 40 #7-8 + 15´# 8 spets. Tankarna under dagens kastning kretsade kring detta med Nano teknik som numera verkar vara det som skall sälja bäst. Jo jag har allt provat spön med sk Nano teknik både Loop Cross S1 och olika Hardy spön. Fantastiskt trevliga att kasta med men for mig tillförde dom inte mer än att dom var lättare än mina gamla spön. 

I filmerna som följer luftar jag tankarna  om detta nya påfund. Men jag måste lägga med ett urklipp från Edge där Staffan Dahlbom så fantastiskt fint redogör vad nano verkligen är.


Hej Havsöring, jag kan glädja dig med att om du lyckas kasta med lite energi och med sträckt tafs så beror det på dig i första hand. Fördelarna med ett nanoresin i klingan är att spöt blir starkare, dvs. tål högre påfrestning Det i sin tur gör att spöt kan göras lättare med bibehållen styrka. Det finns däremot inga andra magiska egenskaper som att spöt kastar längre eller med mindre energi (bortsett från de få grammen som reducerad massa innebär). Om vi antar att det senare skulle vara sant (det krävs mindre energi att kasta med nanospön), så gäller ju att konventionella spön kräver mer energi för samma längd på kasten. Skillnaden i energi måste då ta vägen någonstans, och det skulle i det här - och i alla andra - fall, bli till värme. Och mina spön blir inte varma. Vad du förmodligen fått tag i är ett spö som passar dig bra, och därmed upplever du det som "lättkastat". Jag vet inte riktigt vad det är för resin man använder i Kina, men jag känner till att de kallas "nanoklingor". För ett antal år sedan var detta nytt och påkostat, idag finns säkert ett flertal olika nanoresin som fungerar riktigt bra, och det som då skiljer en billig nanoklinga från en dyr är allt det andra (komponenter, kvalitet, utvecklingskostnader, garanti etc

                                                      Håll till godo med dagens filmer 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar