onsdag 21 november 2018

Hur svårt kan det vara?


Nu när temperatur och vind sätter stopp för mina träningspass blir det lite tillfälle att kolla detta med linor.
Då jag mest kör med den som jag gillar bäst alltså Rio Scandi Versi T blir jag väldigt konfunderad när jag mätte upp dessa linor.

Rio Scandi Body
# 4 =6,73 m          Scandi Body Long # 8 = 7,82m skall vara 8,0m
# 5 = 6,30 m         Hardy Rocket # 7/8 = 6,85 skall vara 7 m
# 6 =6,40 m         Nextcast SalarFinder 40 # 7/8 =8,08 skall vara 8,2m
# 6/7 = 6,42 m
# 7 = 6,60 m
# 7/8 = 6,76 m
# 8 = 6,65m
Märk väl att från # 4-8 skall dom vara 7m enligt förpackningarna. Den som kom närmast utlovad längd är Nextcast SalarFinder 40 som skall vara 8,2. Tolerans på 12 cm köper jag men när det handlar om 60-70 cm. Undrar hur svårt det kan vara att få till en lina på den längden som anges på förpackningen.
Som jag hävdat tidigare har längden större betydelse än vikten vid Speykastning.

Men tydligen är det lättare att tillverka en lina med vikt som stämmer. Framförallt kan man sälja mer när viktspannet på linorna bara rör sig om 1-2g, och få kunden att tro på den betydelsen detta har i praktiskt fiske.
Skulle jag köpa ny lina idag så får allt butiken ta fram måttbandet innan jag betalar.
Kanske någon som läser detta kan förklara för mig varför det skall vara så jewla svårt att få en lina som motsvarar det som anges i reklamen.

En kamrat till mig reklamerade 4 st linor från Nexcast som höll vikten, men inte längden. Kanske är det så att inte många kolla längden på den lina man köpt utan tittar mer på vikten.
En tanke slog mig nu om man skulle åka till Sportfikemässan på Elmia i mars så kanske man kan få lite klarhet av dom som kränger grejer där. Men då får allt måttbandet åka med.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar