måndag 11 mars 2019

Hitta känslan och liten filmsnutt


En fantastiskt skön Mars dag fick jag vid sjön Stefan A och Conny L kom förbi för att tjôta en stund. Då hade jag nästan kastat färdigt med två av spöna och lite olika linor.
Söker efter en känsla när jag kastar och nu har jag upptäckt hur jag skall finna den. Vissa av mina spön har inte den goa känslan jag söker. Men nu förstår jag att det är linan som levererar det jag söker.
Hur då undrar ni? Jo,helt klart är det så att finna tyngdpunkten i linan. För mig handlar allt om hur mycket av det s.k överhäng jag använder.

Överhänget är ju den del av skjutlinan som är utanför spö toppen. Därför är det viktigt att veta spöts längd kontra linans längd. En tumregel har jag lärt mig är att spö-längd/ lin-längd skall harmonisera. Alltså ett 12 fots spö kastar fint med en lina runt 11-12m.
Men här måste vi göra en kompromiss beroende på hur djupt vi står när vi kastar. Det som styr överhänget är ju avståndet mellan vattenytan och spötoppen. Det man gör är ju att flytta tyngdpunkten på linan.När jag själv hittar vilket överhäng en viss lina/ spö vill ha uppstår den goa känslan jag så aktivt söker.
Vilken är känslan jag vill uppnå? Jo,när linan vänder i V-bågen bakom mig i Speykastet får jag en liten knyck i spöt.
Så överhänget är inte statiskt på något vis utan varierar beroende på fiske situationen.

      En liten filmsnutt vill jag förmedla från denna underbara Mars dag.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar