tisdag 26 mars 2019

Många på dagis och mycket spöprov.




Flera gubbar hade redan anlänt till sjön när jag kom bl.a en killa som jag träffade på Elges minimässa i helgen och som ville ha råd och tips om både linor och kastteknik.
Många dyra spön fanns i grabbens arsenal bl.a G Loomis GLX Stinger 13,6´# 9-10. På det spöt provades det många olika linor.Allt från 650 gr Rio Max GameChanger,som jag tyckte kastade s.k Skagitkast fint,men för tung för vanligt Speycast.
Då passade våra lite lättare linor bättre,som även funkar fint att utföra bl.a Snap T och Perry Poke kast. Den som jag gillade på den 13,6:an var Nextcast SalarFinder 40 med en Hardy spets.Passade klockrent för mig.

Provade även en Orvis Helios 11,3´7-8 Tydligen ett dyrt spö. Men det jag jämförde med,var min Graham Grilse 11,3 8-9. Ett i mitt tycke betydligt bättre spö för det som man envisas med att kalla Switch kastning.
Vad får jag ut av detta?Jo,man kan säkert köpa 3-4 Graham spö för samma pris som detta Orvis spö.
Som alltid lika trevligt när det kommer många gubbar för att tjôta och prova lite.
Janne L har äntligen hittat kortare spön än 14-16fot. En underbar pärla har han hittat som begagnad nämligen Bruce/ Walker Powerligth 12,4´# 8-9. Vilken känsla i den spö/ lin kombinationen. Naturligtvis är det Rio Scandi Short Versi T som hjälper till att få fram känslan.
Själv blev det bara två av mina spön som blev kastade med i dag. Men i morgon blir det nog mer kastat om vädret tillåter och då bara med ett spö. Då skall det provas senaste nyförvärvet.

Ett loop Cross S1 12`# 7 som jag just har hämtat.Kände på ett sådant redan 2013 och fick en känsla som aldrig gick ur skallen. Priset gick däremot ur skallen väldigt snabbt. Finns inte i min sinnevärld att betala dom pengarna för ett spö. Under åren som gått har jag provat flera av Cross S1 och som dom flesta har köpt begagnat,så även jag.
Nu skall det provas med allt från Skagitlinor till Nexcast SalarFinder 40. Detta blir riktigt kul att testa. Jag tror att spöt klarar allt jag kommer att hänga på.


   











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar