lördag 20 juni 2020

En tyst midsommardags morgon, trodde jag.



Kom  till sjön vid 8 tiden och det var som jag tänkte tyst och lugnt bara jag å Fiskljusen som var vakna denna morgon. Badade och kastade en lite stund,vänder mig om och tittar in mot stranden där sitter en ung tjej och riggar ett litet spinnspö.
Efter lång tid vadar hon ut och börjar att försöka kasta, jag kan inte hålla tyst så jag frågar henne, om det var första gången hon kastade. Jo så var det hon hade fått spöt dagen innan  av sin farfar. 


En liten spinnare körde hon med men efter ett antal kast virade hon antagligen lina om spötoppen. Det som händer är ju att betet snärtas av och jo det kom bara ca 5 meter ut. Eftersom det var krok på så gällde det att finna betet och jag hittade det.
Nu hjälpte jag henne att rigga på en kastvikt, som fans med i hennes lilla ask.  Hon frågade om knutar och jag visade den vanliga betesknuten. Emelie som hon heter fick sedan en liten linstump av grövre dimension som hon kunde träna knuten på.
Som vanligt alltid lika roligt att få hjälpa nybörjarna in i sportfisket underbara värd.

Kl 9 bröts den underbara tystnade då kom kärringen som vanligt med sina två gapiga hundar. Då var det svårt att inte konfrontera henne men hon tyckte det var helt okej, för hundarna var ju bara glada att få bada. Inte att det störde folk i omgivningen. Den kärringen har inte mycket innanför pannbenet kan jag lova.

Själv då  jo ca 3 timmar kastande blev det innan första barn familjen dök upp. Daiwa Signatur 12´# 8 med Nextcast SalarFinder 40 # 7/8 är ju alltid trevlig att kasta  med.

Men det som är absolut min favorit nu är Sameos Opal switch 11 # 6 och den optimala linan som passar för mig. En 20fots= 6,10m/ 300gr=19,4g+ 10 fots intemediate spets 4,2g.
Undrar om jag någonsin finner en kombination som passar MIG bättre. Både Speykast och överhandskast går fantastiskt fint. Märk väl jag kastar med tvåhandsfattning i alla läge. När det gäller överhands kast är det ett lyft och sedan skjuta linan. Kolla de lite i dag och flugan landar runt 25-27m i både spey /överhands kast. 
Min ambition är inte att kasta långt, utan att kasta lätt utan belastning samt att tafsen sträcker fint.
En drömkombination för mig.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar