tisdag 2 juni 2020

Provat ett nytt spö.


I dag var det dax att stilla nyfikenheten igen,. Denna gång ett spö från Tellis.
Avtalade tid för lite provkastning vid dammen i Amhult. Spöt var ett `Mavros 11´
# 6/7/8. En av dom få tillverkare som talar om att spöt klarar mer än en lina, detta borde fler tillverkare ta efter.
Hur var spöt? Jo en spöaktion helt i min smak. Började med en Hardy Rocket #7/8 med 12 fots spets =31 g/ 10,7m. Jag tyckte att spöt klarade den relativt tunga linan bra. Rekomendationen ligger på 23-25.
Lina nr: 2 blev OPST 400gr= 25,9 och där räknar vi inte in spetsen, denna hanterade spöt jättefint enligt mig.
Lina nr:3 en Rio Skandi Short Versi T 6/7 body 21,1g+4,9g spets=25 g. Kastade kanonfint och då låg vikten på rekommenderade 25gr. Märk väl att jag bara tvåhandskastar.

Sista linan var en skagitlina på 300gr=19,4g den var nog dagens favorit denna lina kastade spöt fantastiskt fin.
Ett lite problem var att det växte mycket nate eller om det var näckrosblad som var i ytvattnet. Så alla kast blev på backhandsidan. Det jag kan lägga på minus sidan var att handtaget var för klent för mina händer. Men som alltid det blir en kompromiss, spöt skall ju passa så många som möjligt. Som helhet tyckte jag att det var ett spö helt i min smak. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar