onsdag 3 juni 2020

vad betyder priset?





På dagens kaststund blev frågan ställd. Abbas kom med spöt ni ser på bilden ovan. När spöt inhandlades för ett antal år sedan låg tydligen priset runt 9000-10000 tusen. För mig ett helt oskäligt pris. Alltnog Abbas provade en  Skagitlina på 350 gr som i mitt tycke var alldeles för lätt lina. Bettan som gillar att enhandskasta tyckte den var fin. Själv har jag tvåhandsfattning på alla typer av spön för att inte belasta handlederna  för mycket. Min 400gr OPST passade enligt mig betydligt bättre.
Sedan provade Abbas mitt Sameos Opal Switch 11´#7 med en 6/7 Rio Skandi Short Versi T. Oj så förtjust han blev i spöt och det passade hans kastil perfekt, nu snackar vi spö för 1800kr alltså 5 spön till priset av ett Orvis.

En del snackar om att man får betala för  garantin. Okej köper jag 4-5 Opalspön som har 2 års garanti och ställer dom andra i garderoben så har jag iallafall spön under lång tid.
  
                                            Sameos Opal Switch 11´# 7















2 kommentarer:

  1. Som guide och märkesoberoende låter jag om möjligt klienter blindtesta flugspön. Brukar bli intressant eftersom det handlar om budgetspön upp till absoluta värstingar och då i samma linklass.

    SvaraRadera
  2. ja dom absolut dyraste spön jag provat ca 14000 har inte tillfört min kastning något överhuvudtaget.

    SvaraRadera