fredag 12 juni 2020

Ge linan lite omvårdnad


Förstod efter sista passet i stilla vatten att det var dax att ge mina gamla trotjänare Rio Scandi Short Versi T tillbaka flytförmågan som har avtagit efter många år troget användande.
Dom flesta av mina linor används mest i strömmande vatten, märks det knappt att flytförmågan har blivit sämre.

Nu när vattnet sinar i våra åar blir det alltmer fiske i stilla vatten. Då vill jag inte ha en långsamt sjunkande flytlina när jag fiskar med ytgående flugor.
Fick ett tips av Berth-Arne att det kunde vara dax att fräscha upp dessa linor och flytspetsar.

Helt klar är det att flytförmåga avtar genom åren, mycket beroende på smuts och att det uppstår mikroskopiska sprickor i coatingen +att mjukgöraren som finns i alla PVC linor flyktar med tiden.
Om det blir någon ny flytlina till fisket i stilla vatten så lutar det kanske åt Airflo som använder Polyuretan i sin coating, som inte innehåller mjukgörare. Men som naturligtvis måste ha ett vist mått av underhåll även dom.

Märk väl att jag bara vill höja linans flytförmåga inte kastegenskaperna då jag alltid använder nylon skjutlina till mina klumpar. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar