tisdag 20 april 2021

Försommarvärme.


 Åter en kanonfin dag vid sjön. Skönt när man kan stå i shorts och bar överkropp när man svingar flugspö. Runt 17-18grader i luften men vattnet inbjuder inte mig till bad ännu. 10 grader var det i dag. Trots det såg vi en tjej som tog ett dopp i det svala vattnet.


I dag blev det en liten nostalgitripp då jag åter provade ett Sharpe Eigty-Eight tyvärr klarar inte min hand särskilt många kast. Men vilken underbar aktion detta lilla spö har. En Skagit lina på 250gr=16,2g  /17fot=5,2m+3m spets var fantastisk att kasta med på detta spöt med siffrorna 5-7.

Berth-Arne hade också med ett canespö på 9 fot men där var det lite svårare att hitta en lina som vi gillade. Kul att BG var med och provade dessa spön, eftersom han själv håller på att bygga canespö.

Själv är jag alltmer förtjust i mina 11 fotare sk Switch spö. Guideline Kispiox11 # 7-8 med OPST 350gr+12fots flyt/hoover Hardyspets. För mig är det helt perfekt att kasta med. Likaså Daiwa Osprey  Amorphus 11,3 # 5-8 med OPST 300+ flyt/hoover Hardy spets 12`/6 g. Kanonfint för mig att kasta tvåhands med, men gubbarna som har kraften i armarna hanterar detta spö elegant med enhandsfattning.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar