tisdag 13 april 2021

Linfunderingar


Dagens lilla pass vid sjön gav en del funderingar. Jag kör ju uteslutande med linor med utbytbara spetsar, men hur viktigt är det med dom spetsar som man vill att vi skall använda?


Provade mycket med denna lina som är Fly/Hoover/Intermediate 7,2m/27,6g. Funkade klockrent på min Guideline Kispiox 11´#7-8 med bara en nylonspets på ca 1,5m. Lite bättre tyckte jag att det var med en Polyleader på 1m+ 1,25m nylon..

Vad blir kontentan av denna lilla test? Jo samma lina är ju fantastiskt användbar på alla mina spön upp till 13fot som är det längsta jag fiskar med.

Byt bara ut spetsen efter längden på spöt. Ex 5-7-10-12- eller 15 fots spetsar. En lina till många spön istället för att köpa en till varje spö.

Vid nästa pass vid sjön skall jag prova den underbara linan Rio Scandi Versi T med bara nylon tafs. En Body på 7m skulle vara kanon på en 10-11 fotare. Allt är ju beroende på hur linan är balanserad. Måste kanske spetsen vara med för att den skall kasta bra?

En 8 # Body long som är ca 8m kanske är ändå bättre eller varför inte Nextcast SalarFinder 40 Body också 8 m. Skall bli kul att testa detta.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar