torsdag 18 september 2014

Att utan skryt få berätta......

Olof spanar efter lax

Fick vara med om en fantastisk dag vid Ätran. Inbjuden som gästfiskare av svensk sportfiskets Grand Old man, Olof Johansson. En underbar dag vid Ätran och Hallands sportfiskeklubbs vatten. Olof som har fiskat på dessa sträckor i hör å häpna under 54 år och fångat otaliga laxar kan ju ån utan å innan.
En bättre guide vid ett vatten kan man inte få. Olofs vapendragare,Claes-Göran Steen och jag började fisket  på den sträckan som kallas "samman flödet". Alltså där Högvadsån rinner in i Ätran.
Efter en ganska tuff vadning över till en liten ö så visade han mig var bitställena är. Nu var det bara att sätta i gång. Jag fiskade med mitt CTS Affinity DQ 13´#7/8 och Scandi Versi-T med intermediate spets. Tyckte inte kasten stämde så bra så jag kortade tafsen och satte på Janne Faltins underbara skapelse som han kallar för Black/ Orange. Den flugan gillar tydligen laxen så bara några kast senare tar en ilsken hanfisk på ca 5kg som jag landar och sen får han återgå till sina lekbestyr.
Senare på dagen när vi sitter och fikar ser Olof en fisk i strömmen och uppmanar mig att ta den.Kanske bara 10 kast senare nyper det på en fin honfisk runt ca 5 kg som efter varsam hantering också fick återgå till det hon kommit till älven för att göra.
Två fina laxar på samma dag i en västkust älv är ju fantastiskt. Min senaste fisk kom också från ett hemmavatten men det var flera år sedan. I Norge har jag inte fått någon fisk dom senaste 4 åren.
Tack Olof och Claes-Göran för en fin dag.

Det kommer bilder senare.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar