tisdag 30 september 2014

Tack för i år

Berny provar mitt 11,4 Meiser


Så var då laxsäsongen över för detta året och jag kände och många med mig för att avsluta vid Ån. Några förmiddagstimar blev snabbt eftermiddag när det är många goa SSG:are som vill ta avsked vid Ån för denna säsongen.
En klubbmedlem berättade om sitt problem med enhandskastningen och som vanligt är ju "hjälpsamma herrn" framme för att ställa sin erfarenhet till förfogande.
Medlemmen hade köpt ett koncept som butiken sade passade och det gjorde det säker men inte för honom.
En DDC Connect lina är ju inte fel men Guideline borde titta på hur Rio har löst det med spetsar. Nu tog vi bort den 15 fots spetsen och bytte till en 10fots å vips var problemet löst.

Nu när många kör med utbytbara spetsar från olika tillverkare finns det några saker att tänka på. På spön från 13 fot och lägre rekommenderar Rio spetsar på 10 fot. Lite beroende på kastaren och vilket djup vi vadar på.
Fisket för egen del började med CTS 11,3`# 5/6 Skagit och en Skagitlina+ 10 fots Rio sjunk3 spets. Gick skapligt att kasta med två händer på grund av tyngden. Bytte sedan till nyförvärvet Meiser 11,4´#5/6/7 och Scandi VersiT på 305gr =19,7g+ en spets på 65gr= 4,2 g= 23,9 g. Detta spöt som jag i sjön upplevde som i vekaste  laget var nu en dröm att kasta med. Äntligen har jag hittat en 11 fotare som jag kan kasta enhands med men ändå har möjligeten att ta till två händer.

Klubbmedlemmen som jag hjälpte i dag ville gärna komma upp och finslipa sin kastteknik och nu när det bara återstår regnbågsfisket är det ett nog så fint surrogat att svinga flugspö utan krok. Å framförallt att få testa olika spön och linor innan man köper något.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar