tisdag 23 september 2014

Hösten smyger sig på

Sjön ryker

En sval morgon,bara +4 gr och betydlig varmare i vattnet 13,5gr bildade höstens första sjörök. Den höga klara luften känns ändå underbar. Kastning blev det med dom vanliga spöna och för varje pass hittar jag små detaljer som gör kasten lättare för åldrande leder.
Bara en sån sak som att hålla väldigt lätt i spöt...då kände jag att det jobbade bättre än att jag försöker att vara med och bestämma.
Janne L ringde från Ån och där var det inte mycket vatten så han ville svinga spö vid sjön en stund. Ett av hans favoritspö är B&W Powerlight13´#8/10  och det provade vi med lite olika linor.Spöt kastar kanonfint men orkar ju hur mycket som helst.Så lite tyngre än den 600gr Rio Skagit med en 15fots intermediate spets hade det nog varit lite vassare.
Sedan provade vi hans underbara Daiwa Amorphus Wishker 13 med samma lina. Kändes jobbigt att kasta med, men när vi bytte 15 fots spetsen till en 10fots så reste håren sig på i alla fall mina armar.

Som vanligt är det lika kul när jag hittar lösningar som funkar så klockrent. I morgon gäller det att hitta någon lina som matchar mitt Meiser11,7´ #5/6/7 som jag just hämtat på posten.

Som vanligt om väderguden är med så blir det Sten/ Rådasjön.



 


 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar