måndag 1 september 2014

Öringlina


En sväng till sjön är det tänkt nu på förmiddagen mest för att testa min nya skjutklump som införskaffades från ELGE i går. En flytlina från Climax på 20g å 9,75m skall stämma på mitt lilla Elgeco HIPs 9,3´#5-7.

Hemma igen och riktigt nöjd med Climaxlina, den infriade mina förväntningar.
När jag ändå var vid sjön så blev det några släng med dom andra spöna oxå. Kastade lite långlina med B&W Parabolic, men detta är för mig ett avslutat kapitel. Jämfört med Rio Scandi Versi-T är det enorm skillnad på vad man göra med flugspöt när det gäller olika typer av kast. För min del kan man gärna lägga långlinorna till historien om man inte vill ha dom som tävlingsredskap. 

Undrar lite om det har tillverats en bättre " kastmässigt" än Rio Scandi Versi-T?
Körde mina linor på B&W Parabolic 13´# 8/9 och 455 gr = 29,5g och 15 fots 10g g Guideline flytspets. Detta och CTS 13´#7/8  med en 400 gr =26,1+ 15 fots 7 g flytspets framkallar s.k ståpäls.Så gör även CTS Affinitty Switch 10,6´#8 med en Scandi Versi-T 305gr =19,7g + 10fots spets 6,1 g 
Dessa linor har blivit mina absoluta favoriter även om rena Skagitlinor kastar tyngre spetsar bättre. Men Scandi Versi-T är ju en kompromiss mellan Skagit å Scandilines.  
     
Ps fick ett SMS från en kille som följer mig på bloggen och ville ha lite tips på lina till ett nyanskaffat 11 fots Switch spö. Och som alltid tycker jag det är lika roligt om jag kan hjälpa till med det jag kan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar