lördag 14 januari 2017

Den blev kanonbra

Min egen spets till OPST linan



En sväng till sjön igen,mest för att kolla en spets jag fixade till i går av en gammalt flyt/sjunk1. På 10,6 CTS DQ # 5-6 och 300gr OPST satt denna spetsen klockrent.
När jag knåpar ihop en spets utgår jag från att den skall vara 3 m och väga runt 5-6 g. Sedan gäller det bara att titta på hur långa dom olika delarna skall vara.
Min spets jag testade i dag är 2 m flyt och 1 m sjunk 1. Den passade underbart på nämnda lina.
Gjorde även en liten test med mitt 11,3`# 5-6-7 Maiser. Ett spö jag inte riktigt är vän med... förrän nu när jag famlat färdigt i lindjungeln. Provat Rio Scandi Short Versi T från # 5= 20,8g till # 7= 27,6.g 
I dag blev det en # 7/8 = 24,4g + spets ca 5g. 29,4g. Nu jobbar spöt som jag vill med en djup böjkurva ända ner i handtaget.

Återigen: varför skall det vara så svårt att sätta ett viktfönster på flugspön när det går att göra det på spinn/ haspelspön??




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar