onsdag 25 januari 2017

Fyra spö och en lina



Återigen drev nyfikenheten mig till sjön trots ganska dåliga förhållande vid Stensjön. Sydlig vind innebar att jag fick kasta med vind in från vänster. Isen ligger fortfarande delvis kvar på Rådasjön så alternativen är få.
Det jag ville testa var 4 st ganska likvärdiga spön från 12,5-13 fot med siffrorna # 7/8 8/9. Jag kallar det inte klassning dessa siffror på spöna.

Linan som testades var naturligtvis Rio Scandi Short Versit T # 9 = 35,1g.
Först ut ett Hardy Favorit 12,5`# 9. Vet ej säkert men tror det är byggt på 80- talet.
Ett tungt spö jämfört med dagens klingor, 283 g. 9:a linan kändes i lättaste laget.

Spö nr:2 B&W Parabolic 13`# 8/9 kastar fint.Men det som jag inte gillar på äldre spö är den långa buttdelen som försvårar s.k Skagitkast  d.v.s Snap T Perry Poke.
Vikten på spöt är 263g vilket återigen visar hur man tillverkar Speyspön.

Spö nr: 3 Ett 13`# 9 Kaitum och nu börjar linvikten stämma med vad spöt önskar sig.
En skön kombination där vikten på spöt är 260 g. Detta spö är byggt -95 och är tydligen en billighetsversion av Powell.

Sist men skönast, ett CTS 12,6` # 7/8. Där märks det hur utvecklingen av kolfiber har gått. Vikten på spöt är 220 g och har lika mycket power som dom äldre spöna. Hur mycket jag än gillar dom gamla spöna är detta den absoluta favoriten med den linan.

Ps Tack för alla gratulationer på FB 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar