tisdag 24 januari 2017

Till sjön utan spö......

Janne laddar med sin 13` Daiwa Amorphus


En vilodag från kastningen vad det tänkt men så ringde Janne L från Stensjön som låg spegelblank. Då är det svårt att avstå kastandet men med en värkande vänster handled ville jag vila idag.
Åkte ändå upp till sjön, visste ju att det fanns spö att prova om jag ville. Alltid lika roligt att tjôta spö/ linor/ kastteknik med Janne.
Jag kastade med hans Daiwa Amorphus 13´ laddad med som sig bör en Rio Scandi Short Versi T # 9. En underbar kombination som Janne har hittat här.

Provade en liten 7:a # 4  glasfiber som han köpt som klinga med färdigt handtag från England. Linan som vi provade var en DT som gick hyfsat att över handskasta men kändes sådär. Nej,det spöt skulle jag vilja prova med en OPST Commando 200-250Gr = 13-16g och så kort lina sitter säker kanon på ett så litet spö.
Janne svingade själv med det han gillar bäst: långa spön / linor. I dag var det en 15`# 10/11 från Clan laddat med jag tror en 75 fots Carron lina. Jag ville spara min rygg/ armar så jag avstod att kasta .


                    Hittade en i mitt tycke riktigt snygg spölindning på nätet. 















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar