fredag 20 januari 2017

Driv is



Hade tänkt att kasta vid Rådasjön i lä för vinden idag men det sket sig. Där det var öppet vatten igår är istäckt nu. Isen har drivit från Mölnlycke hållet så nu är det is där jag brukar kasta. Bara att vända tillbaka till Stensjön och kasta i en inte allt för besvärande sid/motvind. Bra att träna i lite svåra förhållande också.

I den vinden som var är det betydligt lättare för mig att kasta med tvåhandsfattning även på dom kortare spöna, t.ex 10 fotarn.
Provade en egentillverkad MOW spets på # 7 Rio Scandi Short Versi T. Underbart koncept blev det, 2 m flyt+1 m T6. Denna typ av spetsar blir säkert min huvudsakliga riggning för det fisket jag bedriver.

Bara att anpassa längd och vikt så det stämmer. En Body från ca 31 g och lättare klarar spetsar runt 5-6,5g. Provade min OPST Commando 250gr= 16,2 g på 10`# 2-3 med en MOW Ligt 7,5`flyt 2,5`T 8 funkade kanonfint.

Lär mig alltmer hur jag skall kasta dessa korta klumparna. Måste anpassa kraften i lyftet eftersom linan släpper så oerhört lätt från vattnet.Allt detta gör ju att kastningen känns så fantastiskt  lätt.

En ny sväng blir det säkert till sjön i morgon om vädergudarna är på min sida.
Hoppas att få prova ett CND BVGT 13,7 # 7/8/9 som en av killarna som är med och kastar har skaffat sig.
Havsöringens dag ute på Amhult får klara sig utan mig då kastningen ger mig lite mer än att tjôta med folk.






 









 

2 kommentarer:

  1. Yes, imorgon kastar vi med cnd och nextcast winther authority. Kanske ett lts Explosive också?

    SvaraRadera
  2. Yes, ett LTS Explosive 13'6" #9 ska testas också och förhoppningsvis jämföras med LTS X1 13'6" #9

    SvaraRadera