torsdag 3 augusti 2017

Dom gamlas morgon



En tidig morgon blev det i dag, först köra hustrun till Danmarksterminalen för en dagstur till Danmark. Sedan upp till en i stort sett spegelblank Stensjön. fortsatte lite på gårdagens nyfikenhet på mina 15-20 år gamla spön.
Hur mycket har hänt på spösidan?Jag kan återigen konstatera att kastmässigt och hur dom lyfter linan från vattnet är dom äldre spöna om man bortser från deras egentyngd väl så bra som dagens moderna klingor.

        Dom äldre spön som jag provade i dag var dessa två godingar.


Ett Hardy Favorit 12,5`# 9 och ett Bruce&Walker Parabolic Lite 13`# 8-9. Båda kastade min Rio Scandi Versi T # 9 11,6m/ 38g helt sagolikt fint. Men jag kommer ju trots allt inte undan vikten på dessa gamla veteraner.
Dagen moderna spö gör ju samma jobb med betydligt lägre vikt.
Gjorde en jämförelse på vikt. Hardy 12,5 = 283g. CTS Skagit 12,6 = 220 g dessa 63 g märks tydligt.
B&W Parabolic Lite 13´=266g mot CTS DQ 13´= 194g samma här 72 g 
märks väldigt tydligt när man kastar. Dagens moderna spön gör det jag gillar hos ett spö, framförallt lyftkraften när man laddar bakkastet.
        
            Tog en bild för att jämföra grovleken på gamla och nyare klingor


                                   Skillnaden på grovlek är ju markant







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar