torsdag 10 augusti 2017

Glasspö kan det va nåt




Nyfiken som jag är lånade jag min vän Johns 12,6´# 6 ECHO glasfiberspö för att återigen prova detta moderna glas spö. Linvikten som rekommenderas är 25-31 g så jag började med en 6/7 Rio Scandi body= 21,1+4,9spets = 26g. Det tyckte jag passade spöt bra.Provade även en 7:a versi T = 27,6g men nu upplevde jag  det betydligt tyngre att kasta med. 
Tyngre... ja,spöt väger 235g jämfört med CTS 12´# 5-6 som väger 187g=48 g skillnad och det märks kan jag lova.

Bara titta på balansen hos dessa två nästan likvärdiga spön.. ECHO spö är väldigt topptungt och det känns i handleden. På bilden ligger spöt vågrätt.




              Betydlig finare balans i CTS spöt och med samma rulle/ Lina

Tillför då inte glasfiberspöna något till fisket? För mig verkar det bara vara ett nytt trix att prångla på oss nya spön en gång till. Min lilla 12 fotare klarar betydligt mer i linväg än var detta glasfiberspö gör. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar