måndag 14 augusti 2017

Lättsamt vid sjön



En fin förmiddag blev det vid sjön och idag kom John som ville testa ett 10´Sage ONE # 5 med lite olika linor. Han började med 300gr= 19,4g Och 4,60m OPST vilket vi upplevde som i tyngsta laget. Bytte till 260gr = 16,8 och 4,10m å´ nu tyckte vi båda att det passade bättre
Men spöt är säkert inte framtaget för Speykastning om man ser på böjkurvan på klingan. Det är mest toppen som böjer sig så det passar bättre för överhandskastning.
Testade även en 4:a och en 5:a Versi T .Båda kastade fint men John som föredrar lite tyngre linor gillade 5:an bäst. Jag föredrog 4:an som inte belastade handleden så hårt.
Några slängar blev det med hans Bob Maiser 14´ # 8 och en 550 gr body +129 gr spets= 629gr =40,8g  Oj,vad det kastade med denna förhållandevis tunga linan. Själv hade jag nog kört med en lättare lina.

         Själv ville jag jämföra två snarlika linor när det gäller längd / vikt.


Så funderingen kom snabbt: varför gör fabrikanten en s.k Speylina med integrerad runningline som inte är tillnärmelsevis så bra att kasta med som Scandi Versi T. ??

Det jag testade var en 7/8 Rio Scandi body 24,4g+ 7a spets 6,2= 29,3/ 11,6m.
 En in Touch Shortheade Spey 7/8 body 26,2+en 3 m #9a spets 6,2g 0 32,4 totalt 11,9m
Scandi Versi T var den som kastade överlägset bäst av dom båda, trots att den var nästa 3 g lättare  och 30 cm kortare.
Nej,det blir en lina som åter åker in i skåpet för den tillförde mig inget alls.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar