söndag 24 september 2017

Hjälpa en fiskebroder



Idag ville fiskebroder Lasse B ha lite hjälp att reda ut linproblem som han tyckte sig ha. Vi började med en Loop  Cross 12´ # 7 som han laddat med en Nexcast Winter Authority 35. 29g och 7m. Dom rekommenderar en 10 fots spets ner till sjunkgrad T 11. Den kombon Lasse hade på funkade dåligt när han fiskade i Viskan sist.
Jag kunde kasta bra med det men så upptäckte vi att det var en sjunk spets på 5 m vilket inte passade 100%. Nej en 3 m sjunk spets så var problemet löst.

Spö nr:2 som han inte hade så bra koll på, ett Guideline Lpxe 13´ # 8/9. Laddat med en 9a Versi T som Lasse trodde var för tung satt klockrent på spöt när jag kastade. 10 fots sjunk 3 spets passade honom lite bättre. Så han var jättenöjd att jag hittade den linan spöt behövde.

Själv tog jag bara med två spön idag mitt Elgeco HIPS 13,6´# 9-10 laddad med Nexcast Salar Finder 40 +15 fots intermediate # 7spets.
Jo det spöt är underbart att kasta med, men en Rio Scandi Versi T blev det ändå bättre att kasta med.
Jag hade ju gårdagens Sage One 14´ att jämföra med samma linor och där passade Elgeco spöt mig bäst.
En 10 fots Bringsén # 7/9 blev provad med OPST 300=19,4 +Mow 10fot var sådär inte alls i klass med CTS DQ 10,6 #5-6.

Som vanligt när gubbarna är nöjda är jag själv också tillfreds. Alltid lika roligt att förmedla det jag kan och vet. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar