söndag 10 september 2017

Jämföra 2 linor



På dagens sväng till sjön blev det bara en jämförelse mellan 2 linor Nexcast och Scandi Versi T. Spöt jag använder på dessa linor är min CTS Skagit 12,6´# 7/8.
Nexcast bodyn är 8,2m och 30,5g mot Versi T 7 m/ 29,5g.

Gårdagen test var ju med en flytspets, utbytt i dag mot en 3m T 8. Nexcastlinan upplever jag som betydligt lättare att lyfta från vattnet. Men båda linorna kastar fint, fast jag tycker överrullningen av tafsen är lite bättre med den längre Nexcast  linan.

Återigen är det förvirring i detta med siffrorna man sätter på både spö/ linor.
Dessa två linor jag jämförde idag har helt olika siffror på bodyn. Nexcast skriver 7/8 på linan= 30,5g. Medan Versi T bodyn har siffran #9 = 29,5g.

Då är förvirringen återigen total i denna djungel.

                                   Ett litet filmklipp blev det även idag














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar