måndag 11 september 2017

Vad sysslar dom med?

Förvirrande???



Nu måste det vara dax för lin/spö fabrikanterna att sluta med att sätta massa siffror på sina produkter som inte betyder ett skit. Eller tala om i klartext för oss konsumenter hur dom kom fram till just dessa siffror.
Kolla bilden ovanför så ser ni hur jävla dåligt det det är. På Nexcastlinan står det ju 7/8=30,5g Samma siffra på Scandi Bodyn= 24,3g. Scandi Bodyn #9 = 29,5g alltså ett gram lättare än Nexcastlinan.

Vilken tur att jag kan ta mig fram i denna djungel. Men det beror ju på min vetgirighet och för att hitta det som passar mig bäst.
Numera tittar jag allt mindre på dessa siffror som står på spö/ linor. Jag uppmanar er alla att göra samma sak. Skit i siffran som står på en lina utan kolla längd/vikt om det passar er. Samma om ni skall investera i ett spö. Fråga gärna i butiken vad som menas med siffran som står på klingan.

Jag har aldrig hört att någon frågar hur du kastar, för att få den optimala linan.
Bara Speykast eller överhandskast kräver ju olika linor. Fråga gärna i butiken vad spö/ lina är avsedd för. Framförallt stirra er inte blinda på siffrorna som fabrikanterna sätter på sina produkter. Titta i stället på vilket viktfönster spöt har. Tyvärr är det nog så att butikerna inte har koll på detta.

Vissa spö tillverkare  har ju kommit en bit på väg bl.a CND.Dom sätter tre siffror på spöt vilket innebär att det är fint att kasta med inom detta spann. Flera andra sätter ett vikt fönster bl.a CTS och Bob Meiser. Så får man ju testa vad som passar en själv bäst.
När det gäller spön så är vi alla olika som kastare.Någon vill ha en tyngre eller lättare lina allt är individuellt.
Kikade lite på Henrik Mortensens sida Salmon Logic där stå bara angivet vilken vikt som dom anser vara bäst. Men helt klart gillar han lätta linor så även detta är lite missvisande mycket bättre att skriva ett viktfönster på spöt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar