lördag 14 april 2018

Glas eller kolfiber + lite film

Magnus laddar sin 14`# 9 Loop Cross S1



Nästa som en sommardag blev det vid sjön, Per-Erik kom för att prova ett



Ett spö som vi provade med en Rio Scandi Body Long # 8 med både 12 och 15 fots spetsar. Jo ett trevligt spö att kasta med men tyngre än mitt Daiwa Signatur  med samma siffror på spöt.
Nej för mig tillförde det inget alls.
Däremot den 14´ # 9 Loop Cross S1 som Magnus har byggt var ett vasst spö med dom olika linor vi provade

Själv riggade jag bara upp Daiwa Signatur och körde med både en Rio Scandi Short Versi t # 7/8 och en 12 fots Hardy spets hover/interm. En kombination som jag tycker sitter kanonfint.
Lika fint sitter en 400gr=25,9m OPST med en Hardy 12:a spets Intermediate/ S2.

               
           Dagens överraskning var ett spö som Magnus hade med sig.





En 8/9 på 12´ där dom föredömligt skrivit en rekommenderad lin vikt. Då har man ju lite att gå på när man skall välja lina själv.
Lin valet är ju som alltid individuellt så det bästa är om man har möjlighet att prova var som känns bäst för en själv Nu provade vi med min Rio Scandi Short Versi T 7/8 =24,4g+12 fots spets 6 g= 30,4g. Detta tyckte vi som provad satt kanonfint. Spöts rekommenderade lin vikt är ju 26-28 vilket konstruktören tycker passar men återigen, alla är vi individer som gillar olika saker. 

                  Två små filmer blev det även denna sköna försommardag






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar