onsdag 11 april 2018

Spö från Kina




Skaplig förmiddag blev det i dag lite NO vind men en värmande sol fick vi 5 gubbar som kom till sjön. Stefan A ville prova min Rio Scandi Body Long # 8 = 27,9g på sitt 13´ #9-10 Wittmore. Med en 12 fots Hardy spets på 6 g blir det ca 34g vilket jag tyckte var helt perfekt.
Stefan ville nog satsa på samma lina i # 9 dvs samma längd fast 2 g tyngre.

Conny L kom med ett spö han köpt av Lasse B för 800 kr, importerat från Kina. Laddat med en Rio Scandi Short Versi T kastade denna 14´# 9-10 jättefint. Med en Rio Scandi Body Long # 8 med en 15 fots spets var det för mig ett formidabelt spö. Vilken lyftkraft och tryck i framkastet helt fantastiskt.


Inga nackdelar då?  Spöt är antagligen en kopia av något engelskt äldre Speyspö. Väldigt framtungt då toppen var styv, därav den fina lyftkraften. Sedan var främre handtaget väl kort, då kom balansen att ligga ca 15 cm framför handtaget.
Ett spö vars egenskaper satte sig i skallen på mig.
Lasse B laddade sitt Shimano 14´ #9-10 Biocraft  med en SalarFinder 45 och en 12 fots sjunk 8 spets men för mig var det alldeles för tungt, Sån tur att vi alla är olika och gillar olika spön/linor.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar