tisdag 10 april 2018

När man får nya favoriter. Som vanligt en filmsnutt

Berth-Arne laddar sitt LPXE 13´# 8



En ganska kylig vårdag med en vind som var kraftigare än jag räknat med. Lasse kom för att prova ett lite udda spö. Inte särskilt gammalt men finns inte i Shimano katalogen, spöt ett Shimano Biocraft 14´# 9-10. laddat med en Nextcast Winter Authority på 30g och en 12 fots spets.
Ett riktigt trevligt spö men linan var inte optimal.
Sedan kom Berth-Arne med sitt LPXE och sin Rio Scandi Short med 15`spets.
Funkade jättefint när han kastade på sin bästa sida ( höger) men linan kändes lite lång för honom på vänstersidan. Så en 12`spets passar säkert fint totalt sett.

Efter mycket provande med olika linor börjar jag få 2 nya favorit spön. Mitt Daiwa Signatur Salmon 12´# 8  testade jag i dag med OPST 400gr + 12 Hardy spets på 6 g. Så underbart lätt och fint det kastade. Bytte till Rio Scandi Short #7/8 med en 12 fots Hardy spets på 6 g = 30,4 helt underbart för detta spöt tycker jag.
Spö nr 2 som jag blir alltmer förtjust i är mitt 23 år gamla 13´# 9/10 Kaitum laddad men Rio Scandi Boby Long # 8 27,9g+ en 12`Hardy spets 6 g= 33,9g. Detta är för mig kanonfint att kasta med.

                          En liten filmsnutt när Bettan svinga sitt LPXE .


                                   Nya tag i morgon om vädret är med oss.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar