lördag 16 september 2023

Hur svårt kan det vara?


 Hur svårt är det att göra en fluglina som håller rätt längd? För mig har längden större betydelse än vikten på linan. Jag vill balansera mina linors längd mot spöt längd. Vikten vet jag att spöna har väldigt stor tolerans med.

Linorna på bilden ovan är den blå= Kina Skagit 350gr/22,6g som skall vara 20fot/6,10m är vid kontrollmätning 6,20m alltså inom ramen. Helt perfekt, kostar 230kr till brevlådan.

Den gula linan är Rio Scandi Body 350gr/22,6g skall vara enligt förpackningen 7,0 m men är bara 6,55m. Priset för denna linan är idag 899kr och då får jag alltså inte det jag köper. Har påtalat detta tidigare för  Fairpoint Outdoors som tydligen har agenturen för Rio i Norden. Men inte fått något svar.

Enligt folk jag talat med som verkar kunna detta så prioriterar tillverkarna att linan skall ha angiven vikt som stå på förpackningen. 

För mig är det åter ett sätt att manipulera oss kunder. Frågade vid ett tillfälle Tomas Berggren (Lilla Malma) om han kunde känna skinnad på en lin vikt på 1,5g. Svaret Tomas gav jo om han kastade med ett spö i varje hand samtidigt. Annars vad det omöjligt enligt honom. Då talade han om överhandskast. 

Vid vatten ankrade kast är det betydligt större marginaler med linvikter. Men där är balansen mellan linlängd/ spö läng betydligt viktigare,






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar