onsdag 13 september 2023

Kort eller långt spö?


 Vilken längd på spö är bäst när man fightar en fisk? Läs å begrunda texten ovan. Enda gången ett långt spö 14-15 fot är en fördel är att man kan lyfta linan lättare ur vattnet. Om man står djupt utvadad. Och naturligtvis med långa linor.
Längden på spöt är ju mycket avhängigt hur lång man är själv, alltså jag som är 192cm har betydligt lättare för ett kort spö än den som bara är 165-170cm. 
men kontentan av texten ovan är att det långa spöt är till fiskens fördel.

Vi gjorde ett experiment att dra linan mot en våg. 15 fots GLoomis #9-10 gjorde att vi fick hör å häpna 0,8 hg på vågen och jag drog så hårt jag någonsin vågade. Spöt stod som ett cykelhjul. 

Nästa spö ett Fenwich saltvatten spö 9 fot visserligen # 10-11 men då kunde jag bända upp vågen till 1,3kg. Alltså betydlig mera kraft i det kortare spöt.

Sedan pratar ju många om långa spön när älven går stor å tung. Men då är det läge för kortare spön. Laxen tycker inte om att kämpa i hård ström. Har sett med egna ögon hur laxen har plaskat inemellan översvämmade lupin blommor.

Vid flera tillfälle när jag varit utvadad har fiske visat sig mellan land å mig. Själv har jag lyckats att fånga några laxar när 10kg på 11fots # 7-8 Switch spö.

På tal om spön så dessa två har seglat upp som lite av favoriter just nu. Spöna har en djup trevlig aktion som passar mig å mitt sätt att kasta. Och märk väl jag talar till 98% om vatten ankrade kast.









 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar