onsdag 27 september 2023

När man hittar rätta känslan.


 Alltid trevlig när man hittar den goa känslan  i flugspöna. Många spön har jag provat under mina 23 års träning med flugspö. Men aldrig kastat med något som jag tyckt varit dåligt. Alltid har det varit fel lina till spöt.

Inga dåliga spö oavsett prislapp. Men att hitta känsla som jag gillar är betydligt svårare. Jag behöver numera spö som har djup men inte långsam aktion, utan att hänga på en lina som gör att spöt böjer ner mot butten.

11-12 fots spö är det jag kör mest under mina fiske/ kastpass. Har några goa favoriter i bl.a Skytouch 11 #7 med linor runt 9-10 m runt 20g passar mig perfekt. Guideline kispiox 11 #7/8 vill ha samma längd men gärna lite tyngre runt 22-24g. passar mig som alltid tvåhands kastar.

Sålde en V-Svitch 11 7´# till min kompis, lite för snabbt för mig men han älskar spöt. Kastar mer aggressivt än vad jag gör, så det passar honom jättebra.

Har även sålt av en Opal 11 #7 ett spö som är byggt för överhands kastning och ville ha betydligt tyngre linor för Spey/Skagit kast. Har kvar en Opal 11# 6 som reserv. Gillar V-Svitch 11 ´# 5  bättre med samma lina

Igår provade jag ett spö jag inte känt på tidigare. Scierra Surge 12,6`# 8, laddat med en Rio Scandi Body Long  # 8  8m  430gr/27,9g+6g Hardy spets 3,6m. Jo den kombinationen kändes underbar att kasta med.

Återigen ett äldre spö som inte tillverkas längre men fungerar fantastiskt fint. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar