måndag 10 april 2017

Förvirring om spö.



Kan man bli mer förvirrad när det gäller siffrorna som fabrikanterna sätter på sina  spön??? Är det helt taget ur luften eller har jag missat något väsentligt.
Spöt på bilden ovan är en # 8 med ett viktfönster enligt CTS 21,6-25,9g.
Okej det köper jag.

 

Nästa spö har samma längd 10,6´# 5-6 och ett viktfönster på 25,9-35,6.
Nu blir det virrigt, som tur är har jag såpass rutin på detta att jag har provat mig fram själv.
Men jag tycker synd om den som är ny i detta med spön/ linor. Man är helt i händerna på fabrikanter/ handlare som inte kan redogöra för vad deras siffror på spöna står för.
5-6:an ovan fiskar jag med en Rio Scandi Short Versi T # 5=20,8 g eller en OPST på 300gr = 19,4g. Detta passar mig för enhandskastning nu talar jag hela tiden om Speykast.
Klass # 8 spöt med ett betydlig lägre viktfönster kör jag Short Versi T# 6 = 24,0g. Skall även testa en OPST 350gr =22,7g. Förvirringen är total angående detta, men svårigheten ligger ju i om man skulle köpa något nytt spö.
Men nytt spököp utan att prova med mina egna linor är numera otänkbart.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar