söndag 2 april 2017

Tuffare spö.

CTS Affinity sk Switch 10,6 #8


Efter gårdagen bataljer med tre stora laxbesor varav två på mitt CTS Affinity DQ 10,6 # 5-6 förstod jag trots att det är ett underbart spö att kasta med behövs mera kraft i klinga för att lyfta motsträviga fiskar.
Samma spö fast 12`# 5-6 var det mera kraft att lyfta lax nr:3. Nu snurrade det i skallen...var det dax att bygga en ny 10,6:a för lite tyngre lina eller?? Nej.Kom då på att jag hade ett CTS Affinity s.k Switch 10,6`#8 som jag inte kommit så bra överens med tidigare.
Upp till sjön i dag för att testa en tanke jag hade om en lina till spöt. 300gr= 19,4 +T 8 spets satt kanonfint på spöt.
Helt plötsligt var problemet med ett enhandspö för laxfisket löst. Detta spöt är betydligt tuffare än det jag använde i går.

John laddar med 16 fots Meiser Highlander Classics




Nu kom John till sjön för att prova två av sina tuffaste spön. En 16´# 7/8/9 Meiser och en Meiser MKS # 9/11. Med passande linor är det fantastiska spö att kasta med men för mina klena armar / leder är det alldeles för tunga grejer.

Så dök det upp några gubbar från Kvarnbyns sportfiskeklubb bl.a Conny L. utan spö men mycket snack blev det om både linor och spö.
Som alltid är det lika kul när det kommer gubbar till sjön, ofta för att få lite tips om linor.











 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar