torsdag 27 april 2017

Vad lycklig jag blir !!! :)


I dag var nog den trevligaste dagen under alla år som jag har hjälpt olika gubbar att hitta i lin-djungeln. Mikael Wollner med sin kompis Torbjörn B var väldigt nyfikna på detta med Rio Scandi Versi T. Även dom kasten som förknippas med Skagit ville dom se och prova

Tacklade upp mitt CTS Affinity DQ 13` med en # 8 = 33,1 g. Gubbarna bara skakade på huvudena när dom såg hur otroligt lätt jag kastar med detta konceptet. 
Dax för dom att testa lite själva. Men med 30-40 års kastande/fiskande är det inte helt enkel att ställa om.
Båda insåg ju att dom gamla linona fodrar betydligt mer muskelkraft än  dessa Rio ScandiVersi T
Tacklade upp 12´DQ 5-6 och # 7 Rio Scandi Short. Fick omdömet av Mikael detta var det absolut skönaste han någonsin kastat med.
Dax så att tackla upp 11`# 2-3 med en Rio Scandi Short # 4= 17,9 Jag blir alltid lika glad när gubben som håller i spöt bara skakar på skallen och börjar att skratta.
Då känner jag att jag har lyckats med mina spön/linor. Så nu skall det handlas Rio Scandi Versi T i olika linklasser.
Ett problem som dryftades var att Torbjörn inte kunde använda sin vänster hand för kastning från den s.k felsidan.
Visade Torbjörn ett backhands kast med två-handspö, det som praktiserats i USA.
Efter ett antal kast och lite justeringar fick han till helt fiskbara kast. Armen då?
Han kände inte ett dugg av smärta när kastade på detta sätt.
Så ville Mikael testa samma sak trots en utsliten höger armbåge av mycket badminton spelande. Efter några trevande kast fick han i väg det riktigt fint.  Hans onda armbåge märkte han överhuvud taget inte av alls.
Så jätteroligt att få förmedla min kunskap till framförallt så vetgiriga gamla lax veteraner     








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar