söndag 23 april 2017

Många goa gubbar.

Skapligt med gubbar vid sjön i dag
En fin vårdag med en svag vind snett in från höger och en värmande aprilsol.Trots att jag inte hade aviserat kastning kom det många gubbar. Fiskebroder Christian W var med från början och sedan fyllde det på efterhand.
Trogna spöslitarna Adis och Jens kom med varsitt LOOP Cross 12`# 7. 
Adis hade laddat med en kort Skagitlina från Airflo.
Detta kastade jättefint. Jens körde med en Rio Scandi Schort Versi T# 7 även detta satt jättefint på hans spö.
Så kom en gubbe vid namn Bengt-Arne  och ville ha lite hjälp med en lina till sitt Guideline Rst 9`# 7. Spöt används för havsöringsfiske och bara med överhandskast. Linorna som han använde kom han inte överens med, så mina alternativ är ju Rio Scandi Short Versi T.
 Jag är själv inte är särskilt bra på just överhandskast,ett kast jag använder ytterst sällan.
Men Adis är duktig så han fick göra utvärderingen. Började med  en 6/7 som funkade skapligt men i tyngsta laget. Någon #5:a hade jag inte med mig men # 4:an passade jättefint Som vanligt är ju linvalet vad man gillar bäst men här är det en 4:a eller 5:a bara en smaksak.
Så dök B-G upp för att prova sitt nybyggda CTS Skagit 14`# 9/10 med lite olika linor. Av alla linor han provade upplevde han en Rio Skagit Max Long som den skönaste att kasta med.

Själv var jag nyfiken på min lilla 12` # 5/6 nu laddat med en 400gr = 25,9g Skagit+ en T 8 spets +5,5g. Detta konceptet var lättare att kasta med än det jag normalt använder till spöt. En Rio Scandi Short versi T # 7 425gr= 27,6g. Dessa två linor har i stort sett samma längd. 

John S. och Conny L. kom förbi för att tjôta lite om spö/ linor / fiske,

Fin böjkurva på Adis LOOP Cross 12`# 7









 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar