lördag 21 augusti 2010

            En stilstudie på Knut Syrstad med 18 fotarn på VM i Fagernes


Dagens träning bjöd på bra väder med kraftiga sydvästvindar men vid Rådasjön där jag kastar är det lä för vinden så det var inget som störde mig.

 Började med 15 fotarn och där sitter kasten fint upp mot 35-37 meter men utan att vinkla för då blir det betydligt svårare. Fortsatte sedan med Scott ARC 12,8 fot #7 och en PT flyt 12,10m 30 gr.  Ser man på, kasten blir inte så mycket kortare, Kollade med avståndsmätaren och når 28-30 m i varje kast.
Sedan fick 12,5 fotarn #9 Hardy Favoriten en omgång med en flytlina på 11,60  35gr. kastlängderna ökade bara marginellt men nåddes lättare än med 12,8 fotarn låg runt 29-32 m.
I morgon så skall jag prova Elgeco HIPS 13,6 # 9-10 å Carronlinan kan tänka mig att det funkar skapligt.

Det är riktigt kul att ha avståndsmätaren med sig så får man en riktig uppfattning hur långt kasten går. I allmänhet så har folk i gemen svårt att bedöma avstånd.Har hört många som sagt att deras kast ligger på 40-45 meter å det har jag svårt att tro efter att ha beskådat VM i flugkast.

I morgon ett nytt pass i Rådasjön eftersom vinden skall var fortsatt sydvästlig.




Ha det bra å lev väl







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar