fredag 27 augusti 2010

Finväder

                 Äldre spön är fortfarande lika sköna att kasta med.


En underbar morgon fick vi Janne Lybech och jag vid Sisjöns badplats. Som alltid när han är med så dyker det upp goa spön å linkombinationer att testa. I dag testade jag ett spö som han köpt på nätet för 80 pund, ett spö som Elgeco varmt rekommenderade. Bruce&Walker Merlin.  Janne tycker själv att det var i tyngsta laget jämfört med dom andra spöna han har i samma längd. Nu stod vi på badbryggan och kastade.Detta spöt å jag hade nog mötts tidigare för oj oj vad jag fick iväg CND linan vars klump är 80 fot (24,3) m.


Kollade sedan olika spökombinationer ned till 12,5 fot för att testa hur långt kasten går. Mellan kortaste och längsta spöt så skiljde det i kastlängd 3-4 meter.Kasten för min del var 32-36 meter men dom kortare spöna är ju fjäderlätta  jämfört med en 16 fotare.


Janne hade lite problem med ankringen i sina kast men när han provade Henrik Mortensen kaststil så stämde allt helt perfekt. Lugna fina spörörelse å inget viftande med armarna. Hoppas att han nu jobbar in denna kaststil så blir det kanonbra.


Efter VM i Norge var jag nyfiken på prisbilden på spön från Carron. Nu vet jag att vi inte spelar i samma division en 15 fotare ligger runt 1200 pund= 13250 sek. Det får man ju 2 B&W spön för och jag tror inte jag kastar så mycket längre med Carronspön.


Jag kör säkert ett pass i morgon om vädret tillåter.

Ha det gott å lev väl.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar