söndag 12 september 2010

Ett spö som passar mig

Elgeco HIP Spey 15 # 9/10
Kan man bli lyrisk över ett flugspö? Jag kan det tydligen, för på dagens pass i Rådasjön så kändes detta spöt helt underbart att kasta med. Har provat många spön genom åren men har nog inte hittat något som passar mig så bra som dessa spön från Elgeco. 


  På träningen körde jag mycket med lugna avstämda rörelser å se på fan kasten blir renare och jag kommer lika långt. Testade ett tips från Henrik Mortensen, att lyfta spöt och göra bak-kastet med en hand för att i framkastet trycka till med den andra handen. Fungerade klockrent.


Ringde Lasse Elgeco och tackade för denna underbara klinga han har tagit fram. Känslan och rytmen sitter fortfarande kvar i armarna och i dag var det svårt att sluta kasta. Provade även med mina kortare spön Hardy 12,5 å Scott 12,8 då blev det mycket snakerollkast med höger å vänster hand.

Det är kul att ha olika ställen att träna på beroende hur det blåser, 8-10m/s från sydväst spelade ingen roll. Sjön låg som en spegel 100 meter ut där jag stod.

Ha det bra å lev väl 





1 kommentar:

  1. Hej Berndt ja ibland skall man ju ha tur med service! vilket inte jag haft med denna tillverkare.
    Skickade in en rulle för service den 8 april 2010 08:09 och än har jag inte sett röken av den, dom skulle återkomma när den var klar???

    SvaraRadera