tisdag 11 november 2014

Bromslina

En underbar förmiddag i november.

Dagens fina pass i ett milt och fint november väder gav en del svar på linval. Nyfiken på min Ballistic Spey lina 12,3m å 25,2 g på mitt Maiser 11,3´#5/6/7. Ja det kastade hyfsat men en så lätt klump med en coatad runningline är ju ingen höjdare. Det är ju helt klart en bromslina istället för skjutlina.
Som jämförelse satte jag på en lätt klump från SA #7= 19g 10,75m och Amnesia 20lbs skjutlina. Nu blev det betydligt bättre att kasta med.
Sedan blev det mycket kastande med 10,6-13` och linor från 305-475gr = 19,7-30,7g Erfarenheten kommer ju mer jag tränar, som t.ex upplever jag att spön disignade för Skagit kastar bäst med Skagitlinor medan "vanliga" hanterar Skagitlinor riktigt fint om man bara anpassar sin kastning efter vilken linvikt som används.
Själv provade jag mina 2 CTS spö ett 12,6`Skagit och ett 13`DQ i  #7/8. Två 400gr linor en Skagit och en Scandi Short Versi T. Helt klart var att DQ spöt passade bäst för mig med dessa olika linorna.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar