söndag 9 november 2014

Linproblem

Från dagens övningar.

Tre gubbar var det som svingade flugspö i dag. Stefan B var vid sjön när jag kom och lite senare dök Bernt H upp. Gaula-Gunnar kom oxå förbi för att tjôta en stund. Stefan provade en SA lina flyt/Hoover/intermediate som han modifierat lite, spöt var hans Burkheimer 15,2´ # 8.
Nej denna lina var vi som provade inte riktigt nöjda med. Kanske lite kort för det långa spöt.Den passade betydligt bättre på Bernts Loop Cross 12´ #7. Så satte Stefan på en Rio lina med samma specifikation på Burkheimerspöt  och helt plötsligt blev det kanonfint att kasta med. Återigen ser vi vad linan och faktiskt fabrikatet betyder.
Själv testade jag lite olika Skagitlinor och blir överaskad så mycket spöna orkar kasta utan att bli överansträngda.
På mitt Meiser 11,3´#5/6/7 har jag nu provat allt från 275gr =17,8 + 4,2 spets=22g till 400gr =25,9 + 4,2 = 30,1g. Enligt Bob Meiser så har detta spö ett "fönster" mellan 400-600gr = 25,9-38,8g helt otroligt vilket spann spöna har. Så det jag har provat ligger alltså i underkant för spöt men det är ju var som känns bra för just dig som kastar. Alla har ju olika sätt att kasta och då är det trevligt att man kan använda samma spö med olika linvikt.  
Med dom lättare linorna är det jättefint att enhandskasta men när det kommer på tyngre linor behöver jag använda två händer. Detta gör ju att spöna blir mer användbara till olika typer av fiskevatten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar